حجت الاسلام و المسلمین نظافت پس از نماز ظهر و عصر روز شنبه پیرامون ضرورت انس با قرآن و روش های خواندن آن سخنان ارزشمندی را مستند به آیات و روایات بیان کردند.
در زیر به بررسی تفصیلی این سخنان می پردازیم.

از جمله ظلمهایی که به خودمان می کنیم عمل نکردن به این آیه است.
مریم : ۱۲ یا یَحْیى‏ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا
این ظلم ما به قرآن است. قرآن از جهت مطالب معنوی عدل قرآن مطرح می شود.
نیمه ی شب اگر کسی بخواهد از جهت معنوی حظی داشته باشد دو کار بکند.
یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ (۱)
قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً (۲)
نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً (۳)
أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً (۴)
إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً (۵)
إِنَّ ناشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً (۶)

امیر المومنین در وصف متقین می فرماید که آنها قرآن را داروخانه می بینند و دوای دردشان را در آن می یابند. برخورد ما با قرآن اینگونه نیست. در هر عصری فتنه ها و شبهات و گرفتاریهای پیش می دهد. پیشاپیش گفته اند :
وسائل الشیعه ؛ ج‏۶ ؛ ص۱۷۱
وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی حَدِیثٍ‏
إِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ‏ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ
فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ
وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ‏[۱]
وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّهِ-
وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ-
وَ هُوَ الدَّلِیلُ یَدُلُّ عَلَى خَیْرِ سَبِیلٍ وَ هُوَ کِتَابٌ فِیهِ تَفْصِیلٌ وَ بَیَانٌ وَ تَحْصِیلٌ وَ هُوَ الْفَصْلُ لَیْسَ بِالْهَزْلِ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظَاهِرُهُ حُکْمٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَهُ نُجُومٌ وَ عَلَى نُجُومِهِ نُجُومٌ لَا تُحْصَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تُبْلَى غَرَائِبُهُ [فِیهِ‏][۲] مَصَابِیحُ الْهُدَى وَ مَنَارُ الْحِکْمَهِ وَ دَلِیلٌ عَلَى الْمَعْرِفَهِ[۳] لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَهَ فَلْیَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْیُبْلِغِ الصِّفَهَ نَظَرَهُ یَنْجُ مِنْ عَطَبٍ وَ یَتَخَلَّصْ مِنْ نَشَبٍ فَإِنَّ التَّفَکُّرَ حَیَاهُ قَلْبِ الْبَصِیرِ کَمَا یَمْشِی الْمُسْتَنِیرُ فِی الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ فَعَلَیْکُمْ بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ قِلَّهِ التَّرَبُّصِ.[۴]

جوانی که گوشت و پوستش با قرآن عجین شده است و در این فضا رشد و نمو داشته است می تواند در تاریکی ها از قرآن استفاده کند.
پیامبر ص فرمود دو چیز را در کنار هم برایتان می گذارم. مسلمانها دو دسته شدند. برخی اهل بیتی و برخی قرآنی و هر دو هم سر سری . روایات متعددی داریم که برای خروج از فتنه ها به قرآن رجوع کنید .

کشف الغمه فی معرفه الأئمه (ط – القدیمه) ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۶۴
۱۴- وَ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ
عَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ‏ إِمَاماً فَإِنَّهُ کَلَامُ رَبِّ الْعَالَمِینَ الَّذِی مِنْهُ بَدَأَ وَ إِلَیْهِ یَعُودُ.

هدایت قرآن برای کسی است که قرآن را به عنوان یک قائد و جلودار انتخاب کند.
در حوزه ها برای کتاب خدا ارزشی قائل نیستند. فرمود قرآن را یاد بگیرید :
تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۵۰
تَعَلَّمُوا کِتَابَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغُ‏ الْمَوْعِظَهِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ‏ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْقَصَصِ- وَ إِذا قُرِئَ‏ عَلَیْکُمْ‏ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏

ترتیل آیات یعنی شمرده شمرده خواندن برای کشف روابط و کشف فهم. خود خداوند مرتل است. یعنی به قرآن نظم داده است. قرآن دعوت می کند به اینکه سعی کنیم رمز و راز این ترتیل را بفهمیم .
المزمل : ۴ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلا

البته هوی و هوس نمی گذارد در قرآن تدبر کنیم.

روش خواندن قرآن :
نکته ای در رابطه با قرآن مطرح است. قرآن را حزین بخوانند توأم با گریه.
اولیای خدا با تلاوت قرآن ایمانشان افزوده می شود
الأنفال : ۲ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُون
پیامبر ص با تلاوت تزکیه می کردند.
در سوره ی بنی اسرائیل داریم .
در سوره ی اسراء داریم
وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُکْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزیلاً (۱۰۶)
قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذا یُتْلى‏ عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً (۱۰۷)
وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً (۱۰۸)
وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ وَ یَزیدُهُمْ خُشُوعاً (۱۰۹)

ما به گریه احتیاج داریم. اما گناه نمی گذارد.
فرمود چشمتان خشک است چون قلبتان قسی است. قلب قسی است چون گناه زیاد است. گناه را هم نمی شناسیم.
گریه خیلی مهم است. گریه کلید رحمت خداست.
عیون الحکم و المواعظ (للیثی) ؛ ؛ ص۶۲
الْبُکَاءُ مِنْ‏ خَشْیَهِ اللَّهِ‏ مِفْتَاحُ‏ الرَّحْمَهِ.[۱]
[۱] لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ۱جلد، دار الحدیث – قم، چاپ: اول، ۱۳۷۶ ش.
رهبری در کتاب شرح اسم میگویند شهید مطهری مهمان بود. نصف شب بلند شده بود گریه می کرد. خانم ما آمد گفت چه خبر است.
از گریه آیت الله بهجت تمام مسجد گریه می کرد. شهید مطهری گفته بود اگر کسی قم باشد و نماز آیت الله بهجت را درک نکند خسران عظیم است.
امام همینطور بودند.

غرر الحکم و درر الکلم ؛ ؛ ص۱۱۲
ألبکاء من خشیه اللّه ینیر القلب و یعصم‏ من‏ معاوده الذّنب‏
با گریه ترمز خودتان را قوی کنید. در اذن دخول امام حسین ع و در آخر ام داوود داریم که اگر اشک جاری شد علامت استجابت است. علامت اذن ورود امام این است که اشک جاری شود. شیخ عباس قمی میگوید دم در حرم بایست و فکر کن چقدر ظلم کردی به امام. اگر اشکت جاری شد وارد شو.

راه دیگری نیز شمرده اند.
عده الداعی و نجاح الساعی ؛ ؛ ص۱۷۴
وَ عَنْهُ ع‏ إِنْ‏ لَمْ‏ یُجِبْکَ‏ الْبُکَاءُ فَتَبَاکَ
فَإِنْ خَرَجَ مِنْکَ مِثْلُ رَأْسِ الذُّبَابِ فَبَخْ بَخْ‏

جوان اگر مواظب باشد خود را با اشکهایش تازه به تازه می کند.
انشاالله حال خوشی داشته باشیم.
نمازهای مناطق جنگی عجیب بود. صدای امام نمی رسید. دسته جمعی گریه می کردند. آن ایام از دست رفت.